بر پایه اسناد محرمانه دولت انگلستان پس از سی سال:

لندن با خونسردی به «دوست قدیمی و مهربان» ایرانی خود پشت کرد

«کالاهان»، نخست‌وزیر انگلستان که هنوز در دفتر خود مستقر بود و پس از آن «مارگارت تاچر» جانشین او شد، این تجزیه و تحلیل را به صورت یک یادداشت در نوزدهم فوریه 1979 اعلام نمود که ما باید ملاحظات آینده‌مان را با ایران در نظر بگیریم و در این زمینه، برنامه‌ریزی دقیقتری کنیم.

مدارک انتشار یافته از اسناد محرمانه دولت انگلستان که امروز پس از سی سال از آرشیو درآمده‌اند، نشان می‌دهد که دولت انگلستان حاضر به پذیرش شاه ایران پس از انقلاب اسلامی سال 57 نشده است و حتی تلاش داشته که در "باهاماس" او را از سفر به انگلستان دلسرد کنند.

به گزارش «تابناک»، بر پایه این اسناد محرمانه، خانم «مارگارت تاچر»، نخست‌وزیر انگلستان عمیقا از اینکه نمی‌تواند به یک دوست قدیمی و مهربان و خوب کمک کند، متأثر بوده است.

اما پیش از اینکه او در ماه می ‌1979 به نخست‌وزیری برسد، جیمز کالاهان، نخست وزیر پیشین انگلستان و مقامات رسمی درخواست کرده بودند که ورود شاه به انگلستان هزینه‌های بسیاری برای این کشور در بر داشته و خطرات زیادی برای انگلستان دارد.

بر پایه این گزارش، شاه مخلوع ایران در شانزدهم ژانویه 1979 ایران را ترک کرد و هرچند شاه بین کشورهای زیادی در حرکت بود، اما با وضعیت نگران کننده‌ای از کشورهای گوناگون درخواست اقامت می‌کرد.

در تاریخ نهم فوریه 1979 یک روزنامه‌نگار آزاد به نام «آلن ‌هارت» که به شاه نزدیک بود، با نخست وزیری در داونینگ استریت تماس گرفت و گفت که خانواده سلطنتی ایران می‌خواهند در شهر ساری در نزدیکی لندن به صورت تمام وقت زندگی کنند.

این روزنامه‌نگار انگلیسی می‌گوید، شاه از او خواسته است، غیر رسمی از دولت انگلستان بخواهد که آیا به او اجازه اقامت در انگستان را می‌دهند و واکنش آنها به این نامه چیست و آیا او می‌تواند همیشه در انگلستان بماند.

براساس این نامه که از نخست وزیری برای وزارت خارجه ارسال شده است و در پاسخ، یک مقام ارشد در وزارت خارجه انگلستان برای نخست وزیری می‌نویسد که پذیرش شاه در انگلستان وضعیت را در انگلستان پیچیده خواهد کرد و ارتباط ما با رهبران بعدی ایران را با مشکل مواجهه می‌کند و علاوه بر این خطراتی را نیز نسبت به ما و منافع انگلستان ایجاد خواهد کرد.

«کالاهان»، نخست‌وزیر انگلستان که هنوز در دفتر خود مستقر بود و پس از آن «مارگارت تاچر» جانشین او شد، این تجزیه و تحلیل را به صورت یک یادداشت در نوزدهم فوریه 1979 اعلام نمود که ما باید ملاحظات آینده‌مان را با ایران در نظر بگیریم و در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیقتری کنیم.

این گزارش می‌افزاید: اما در عرض چند ماهی که تاچر در پست نخست‌وزیری قرار گرفت، همه چیز در سکوت گذشت، اما در نامه ای که در شانزدهم می، ‌مارگارت تاچر، نخست‌وزیر انگلستان برای وزارت خارجه این کشور می‌کن، می‌گوید، ما از این موقعیت بسیار ناراحت هستیم که دولت ما توانایی ندارد تا بتواند از یک پادشاه دوست که کمک زیادی به ما کرده است، حمایت کند.

در همین حال، مقامات رسمی انگلستان برنامه‌ای داشتند که سفیر سابق انگلستان «دنیس رایت» را به «باهاما» بفرستند که شاه ایران را از سفر به انگلستان دلسرد کنند.

برای این منظور یک پوشش درست شد که مأموریت «دنیس رایت» با دوست قدیمی خود «ادوارد ویلسون» سفیر دیگر انگلستان در چهارچوب یک سفر تجاری انجام پذیرد و «آنتونی پارسونس»، سفیر پیشین بریتانیا در ایران، طی تلگرامی در شانزدهم می ‌این موضوع را اعلام کرده است.

گفتنی است، انگلستان هر ساله اسناد محرمانه دولت خود مربوط به سی سال گذشته را به صورت عمومی منتشر می‌کند و نکته قابل توجه این است که انتشار این اسناد مربوط به وقایع سی سال پیش ایران که در دولت انگلستان موجود است، به سبب تقارنش با روزهای حساس انقلاب سال 57 از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقام امنیتی آمریکایی اسناد ضد ایرانی روزنامه انگلیسی را جعلی خواند

ب) این مدرک فارسی دو صفحه‌ای که «تایمز» آن را ترجمه کرده است، هیچ‌گونه مهر محرمانه و فوق سری ندارد، در حالیکه اگر این سند حقیقت داشته، به دلیل اهمیت آن هر سازمان اطلاعاتی به ویژه در موضوع هسته‌ای مهر محرمانه بر آن قرار می‌داده است و این سند حتما باید مهر محرمانه و فوق سری داشته باشد...

«فلیپ گیرالدی»، رئیس دپارتمان ضد تروریستی سازمان «سی.آی.ای» از سال 1976 تا 1992 می‌گوید: اسنادی که توسط روزنامه تایمز لندن درباره نامه داخلی ایران در زمینه تولید «چاشنی نوترونی» انتشار یافته، ساختگی و جعلی است.

به گزارش «تابناک»، «گیرالدی» در یک مصاحبه با «ای.پی.اس» گفته است: مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که آنها هیچ‌گونه کاری درباره اسناد جعلی و ساختگی انجام نمی‌دهند و اسرائیل مظنون اولیه برای ساختن این اسناد جعلی است.

بر پایه این گزارش، روزنامه «تایمز» لندن در خبری مفصل در تاریخ چهاردهم دسامبر، بدون آنکه منبع خبر خود را افشا کند، اعلام کرد: یک منبع اطلاعاتی آسیایی ـ عبارتی رسانه‌ای که معمولا برای مقامات امنیتی و اطلاعاتی رسمی اسرائیل در روزنامه‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد ـ گفته بود که ایران روی یک «چاشنی نوترونی» فعالیت دارد؛ اما گیرالدی مواردی را که بر پایه آن، منابع اطلاعاتی آمریکایی بر این باورند که این اسناد جعلی است، به شرح زیر اعلام کرد:

الف) این گزارش توسط منابع اسرائیلی به روزنامه‌های زیر نظر «رابرت مرداک» انتشار یافته که آنها به انتشار اخبار مردود و جعلی از سوی منابع انگلیسی و اسرائیلی شهره هستند و روزنامه تایمز لندن، جزو امپراتوری مرداک است که شامل رسانه‌هایی چون «ساندی تایمز»، «فاکس نیوز» و «نیویورک پست» هستند که همواره از اسرائیل حمایت کرده و اخبار منفی از ایران منتشر می‌کنند.

ب) این مدرک فارسی دو صفحه‌ای که تایمز آن را ترجمه کرده است، هیچ گونه مهر محرمانه و فوق سری ندارد، در حالی که اگر این سند حقیقت داشته، به دلیل اهمیت آن هر سازمان اطلاعاتی به ویژه در موضوع هسته‌ای مهر محرمانه بر آن قرار می‌داده است و این سند حتما باید مهر محرمانه و فوق سری داشته باشد.

پ) این مدارک همچنین فرستنده و گیرنده را دقیقا مشخص نکرده است و در نامه به عناوین کلی مانند «مرکز» و «انستیتو» و «کمیته» و «گروه نوترون» اشاره می‌نماید.

البته این برای نخستین بار نیست که گیرالدی در زمینه مدارک جعلی سخن می‌گوید. در سال 2005 او دو نامه جعلی را که باعث حمله آمریکا به عراق شد، هم افشا نمود؛ در یک مورد نامه‌ای از «مایکل لیدین»، مشاور امنیت ملی آمریکا بود که نشان می‌داد عراقی‌ها می‌خواهند که از کشور نیجر اورانیوم خریداری کنند و این نامه برای دولت بوش، این امکان را فراهم کرد که به دلیل اینکه صدام حسین دارد خود را برای ساختن بمب اتمی آماده می‌کند، به این کشور حمله کند.

او همچنین نامه دیگری درباره «دفتر برنامه‌های مخصوص» که زیر نظر «داکلاس فیس»، وزیر دفاع فعالیت می‌کردند، افشا کرد که بنا بر آن، نامه‌ای را از سوی مدیر اطلاعاتی صدام حسین به نام «طاهر جلیل حبوش التکریتی» به صدام حسین را انتشار داده بود که مقامات عراقی خود را برای دریافت محموله اورانیوم از نیجر برنامه‌ریزی کرده‌اند.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا